ΚΑΡΔΙΑΚΗ, ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Το ιχθυέλαιο είναι η εκλεκτική πηγή EPA και DHA, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα της σειράς ωμέγα-3 που αποτελούν σημαντικό διατροφικό παράγοντα στη διατροφή μας. Τις τελευταίες δεκαετίες, η κατανάλωση ΕΡΑ και DHA έχει συσχετιστεί με πολυάριθμα οφέλη για την υγεία, όπως η καρδιαγγειακή προστασία, η διαμόρφωση της διάθεσης, η υποστήριξη των ματιών και η πρόληψη των περιοδοντικών ασθενειών. Υπάρχουν επίσης αντιφλεγμονώδεις, θερμογενείς και δραστηριότητες κορεσμού που μπορεί να είναι χρήσιμες στον έλεγχο του σωματικού βάρους.

Καρδιαγγειακοί παράγοντες κινδύνου
Η πρόσληψη ωμέγα-3 σχετίζεται με σημαντική μείωση των καρδιαγγειακών παραγόντων κινδύνου, ιδιαίτερα χάρη στις αντιφλεγμονώδεις, αντιθρομβωτικές και αντιοξειδωτικές επιδράσεις. Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι αυτά τα λιπαρά οξέα μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου και της στεφανιαίας νόσου. Μεταξύ των μηχανισμών που ευθύνονται για αυτό το αποτέλεσμα εντοπίζονται: μείωση των τριγλυκεριδίων, επιβράδυνση του σχηματισμού αθηρωματικών πλακών, πρόληψη των αρρυθμιών, βελτίωση της ενδοθηλιακής λειτουργίας και μείωση της αρτηριακής πίεσης. Το πιο σημαντικό αποτέλεσμα αφορά την υπερτριγλυκεριδαιμία: αυτό το όφελος είναι εξαρτώμενο από τη δόση και παρουσιάζεται σε δόση 2 g / ημέρα ωμέγα-3. Πιστεύεται ότι οι δόσεις μέχρι 4 g / ημέρα μπορούν να μειώσουν το επίπεδο των τριγλυκεριδίων κατά 25-40%, ακόμη και σε άτομα με διαβήτη. Η επίδραση καρδιαγγειακής πρόληψης ισχύει επίσης σε ασθενείς με μεταβολικό σύνδρομο, στους οποίους, εκτός από τις ήδη αναφερθείσες δράσεις, παρατηρείται μείωση στην αντίσταση στην ινσουλίνη, ενίσχυση της σηματοδότησης της ινσουλίνης και πρόληψη της αλλαγής της ομοιόστασης της γλυκόζης και ανάπτυξης του διαβήτη τύπου 2. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι το ωμέγα-3, που σχετίζεται με μια φυσιολογική διατροφή λιπιδίων / θερμίδων, έχει ηπατοπροστατευτική δράση στη μη αλκοολική λιπαρή ηπατική νόσο, μια παθολογία που σχετίζεται με καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Φλεγμονώδεις νόσοι
Το ωμέγα-3 μειώνει την παραγωγή φλεγμονωδών εικοσανοειδών, κυτοκινών και αντιδραστικών ειδών οξυγόνου (ROS), καθώς και την έκφραση μορίων
προσκόλλησης. Δρουν τόσο με άμεση δράση (αντικαθιστώντας ανταγωνιστικά το αραχιδονικό οξύ) όσο και έμμεσα (τροποποιώντας την γονιδιακή έκφραση φλεγμονωδών πρωτεϊνών). Παράγουν επίσης ρεσολβίνες, αντιφλεγμονώδεις μεσολαβητές: για αυτούς τους λόγους μπορούν να διαδραματίσουν έναν προληπτικό και θεραπευτικό ρόλο σε ορισμένες οξείες και χρόνιες φλεγμονώδεις καταστάσεις

Ρευματοειδής αρθρίτιδα

Η μέση κατανάλωση 3 g / ημέρα ωμέγα-3 για τουλάχιστον 3 μήνες μπορεί να μειώσει
την πρωινή δυσκαμψία, τον πόνο των αρθρώσεων και τη δοσολογία του φαρμάκου σε ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Φλεγμονώδης εντερική ασθένεια

Σε φλεγμονώδεις εντερικές ασθένειες (ασθένεια Crohn, ελκώδης κολίτιδα) η χορήγηση του n-3 είναι ικανή να μειώσει τις υποτροπές, ευνοώντας την κλινική και ιστολογική βελτίωση. Σε ασθενείς με ενεργό ελκώδη κολίτιδα, η χορήγηση ΕΡΑ και DHA μπορεί να μειώσει τη δόση των κορτικοστεροειδών και να βελτιώσει τη συμπτωματολογία.

Άσθμα

Μια δίαιτα πλούσια σε n-3 λιπαρά οξέα φαίνεται να έχει προστατευτικά αποτελέσματα κατά του άσθματος, μειώνοντας την επικράτηση και τη συχνότητα εμφάνισης αυτής της νόσου.

Ψυχιατρικές και νευρολογικές διαταραχές
Οι επιδημιολογικές ενδείξεις δείχνουν μια αντίστροφη συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης ψαριών και της επιθετικής συμπεριφοράς, της κατάθλιψης
και άλλων διαταραχών της διάθεσης. Συνεκτικά δεδομένα αφορούν την κατάθλιψη σε εφήβους, γυναίκες (ιδίως μετά τον τοκετό) και ηλικιωμένους, με διπολικές διαταραχές, ακόμη και στη νεότερη, οριακή διαταραχή προσωπικότητας, διαταραχή μετατραυματικού στρες και διαταραχές άγχους. Υπάρχουν επίσης αποτελέσματα στη σχιζοφρένεια. Στα παιδιά και τους εφήβους, η σημαντική πρόσληψη αυτών των λιπαρών οξέων συνδέεται με την καλύτερη ποιότητα του ύπνου στη σχολική ηλικία, τη βέλτιστη γνωστική λειτουργία (αυξημένη μνήμη και IQ) και τον συναισθηματικό και μεγαλύτερο έλεγχο του άγχους και της υπερδραστηριότητας (ADHD). Τα οφέλη του ωμέγα-3 αφορούν επίσης τη διατήρηση των γνωστικών λειτουργιών και τη διατήρηση της λειτουργίας μνήμης στους ηλικιωμένους. Τα άτομα με υψηλά επίπεδα αυτών των πολυακόρεστων οξέων δείχνουν μείωση της επίπτωσης όλων των αιτιών της άνοιας και της νόσου του Alzheimer. Τα δεδομένα σχετικά με τον έλεγχο της αποχής διατίθενται επίσης σε προγράμματα αποκατάστασης κατάχρησης αλκοόλ, ψυχοδιεγερμού και νικοτίνης.

Υγεία των ματιών
Πολλές μελέτες δείχνουν μια συσχέτιση μεταξύ της κανονικής κατανάλωσης ωμέγα-3 και της μείωσης του κινδύνου γεροντικού εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας. Αυτά τα πολυακόρεστα οξέα δρουν χάρη στην ικανότητά τους να καταπολεμούν τις φλεγμονώδεις διεργασίες και να ρυθμίζουν την δράση γονιδίων του  αμφιβληστροειδούς, τη διαφοροποίηση και την επιβίωση των κυττάρων. Σε μια μελέτη με πάνω από 32.000 γυναίκες (Miljanovic et al.), παρατηρήθηκε μείωση 30% στον κίνδυνο ξηροφθαλμίας για κάθε γραμμάριο ωμέγα-3 που καταναλώνεται ανά ημέρα. Η αποτελεσματικότητα του ωμέγα-3 σε αυτή την παθολογία οφείλεται στην ικανότητα αποκατάστασης της επιφάνειας λιπιδίων του οφθαλμού, στην αντιφλεγμονώδη δράση και στην αύξηση της έκκρισης των οφθαλμών.