B complex 50 t/r - Βιωσιμότητα & Ενέργεια

Οι βιταμίνες της ομάδας Β διαδραματίζουν πολλαπλούς ρόλους στη διατήρηση της υγείας. Η παρουσία τους είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, του ανοσοποιητικού συστήματος, του πεπτικού συστήματος, της καρδιάς, των μυών και της παραγωγής νέων κυττάρων του αίματος. Επιπλέον, παρεμβαίνουν στον μεταβολισμό των λιπιδίων, των υδατανθράκων και των πρωτεϊνών, στις διαδικασίες ανάπτυξης και αναπαραγωγής των κυττάρων, καθώς και στην άσκηση προστατευτικών επιδράσεων στο DNA και στο ήπαρ.

 

Ομοκυστεΐνη: Καρδιαγγειακός και νευρολογικός κίνδυνος

Το φολικό οξύ, η Β-12 και η Β-6 είναι βιταμίνες που απαιτούνται για το μεταβολισμό της ομοκυστεΐνης, το αμινοξύ που μπορεί να φτάσει σε υψηλές τιμές εάν η πρόσληψη με δίαιτα είναι ανεπαρκής ή σε περίπτωση γενετικής προδιάθεσης. Η ενσωμάτωση του φολικού οξέος έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τόσο το επίπεδο της ομοκυστεΐνης όσο και τη συχνότητα εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου, ειδικά όσον αφορά την πρωτογενή πρόληψη. Μια μετα-ανάλυση δεδομένων από 14 μελέτες περίπου 55 χιλιάδων ατόμων έδειξε ότι η κατανάλωση συμπληρωμάτων συμπλέγματος βιταμίνης Β μείωσε τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 7% σε σύγκριση με το εικονικό φάρμακο (Yuming et al., 2013). Σύμφωνα με de Jager et αl. (2011) η χορήγηση συμπληρώματος που περιέχει βιταμίνες της ομάδας Β (φολικό οξύ, Β-6, Β-12) μείωσε το επίπεδο ομοκυστεΐνης κατά 30% σε σύγκριση με το εικονικό φάρμακο. Στο Douaud et αl. (2013) συμμετείχαν 156 ηλικιωμένα άτομα με ήπια γνωστική δυσλειτουργία, δίνοντάς τους φολικό οξύ, Β-6 και Β-12 ή ένα εικονικό φάρμακο ημερησίως για 2 χρόνια. Τα μεγαλύτερα αποτελέσματα παρατηρήθηκαν σε άτομα με υψηλό επίπεδο ομοκυστεΐνης. Η μείωση του όγκου της φαιάς ουσίας (gray matter) ήταν 5,2% σε άτομα που έλαβαν εικονικό φάρμακο έναντι 0,6% στην ομάδα των βιταμινών. Επιπλέον, το επίπεδο ομοκυστεΐνης μειώθηκε κατά 29%.

 

 Γνωστικές διαταραχές-άγχος

 Οι γνωστές βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι απαραίτητες για την ψυχική και συναισθηματική ευεξία. Το έλλειμμα τους είναι αρκετά συνηθισμένο, λόγω των διαδεδομένων τρόπων ζωής, όπως η υπερβολική κατανάλωση οινοπνεύματος, καφεΐνης, εξευγενισμένων σακχάρων και το κάπνισμα, τα οποία εξαντλούν τα αποθέματά τους. Μελέτες έχουν δείξει ότι η ανεπάρκεια τους μπορεί να είναι αιτία τόσο της κατάθλιψης όσο και της επιληψίας, η δε επαρκής πρόσληψη φαίνεται να είναι ουσιώδης για την πρωτογενή και τη δευτερογενή πρόληψη ήπιων νευροψυχιατρικών διαταραχών, ιδιαίτερα σε εκείνους με κακή συμβολή. Η βιταμίνη Β-1 ρυθμίζει τη γνωστική απόδοση, ειδικά σε ηλικιωμένα άτομα. Το φολικό οξύ διατηρεί τον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια των φάσεων ανάπτυξης και της μνήμης. Οι Β-6 και Β-12, μεταξύ άλλων, εμπλέκονται άμεσα στη σύνθεση ορισμένων νευροδιαβιβαστών. Η χορήγηση του Β-12 και του φολικού οξέος έδειξε βελτιώσεις σε δοκιμές βραχυχρόνιας αλλά και μακροχρόνιας μνήμης (Walker GJ et al., 2012). Μια πρόσφατη μετα-ανάλυση από τους Long και Benton (2013) δείχνει ότι η πρόσληψη βιταμινών της ομάδας Β με υψηλή δόση έχει ευεργετική επίδραση στην αντίληψη του στρες, στη διάθεση και στα ήπια ψυχιατρικά συμπτώματα. Σε μια πρόσφατη μελέτη 215 ατόμων ηλικίας 30-55 ετών, η χορήγηση βιταμινών υψηλών δόσεων Β, μαζί με μέταλλα και βιταμίνη C, βελτίωσε το βαθμό άγχους, ψυχικής υγείας και ευρωστίας, καθώς και τη βελτιστοποίηση της πνευματικής απόδοσης κατά τις περιόδους έντονης πνευματικής εργασίας. Σε μία άλλη μελέτη, επιβεβαιώθηκε η αποτελεσματικότητα της χορήγησης βιταμινών Β για 3 μήνες στη διάθεση και στην ψυχολογική ένταση που συσχετίζεται με το χρόνιο άγχος της εργασίας. Η ομάδα που είχε καταναλώσει τις βιταμίνες Β ανέφερε λιγότερη ένταση και μία μείωση του βαθμού σύγχυσης και κατάθλιψης μετά από 12 εβδομάδες.

 

Ανοσοποιητικό σύστημα

 Οι βιταμίνες Β είναι απαραίτητες για τις λειτουργίες των ταχέως κινούμενων κυττάρων, όπως αυτών του ανοσοποιητικού συστήματος. Η ανεπάρκεια της Β-6 και των φολικών αλάτων μπορεί να εξασθενήσει την προσαρμοστική ανοσία, τόσο την χυμική όσο και την διαμεσολαβούμενη από κύτταρα. Η ανεπάρκεια Β-12 μπορεί να οδηγήσει σε καταστολή της δραστηριότητας των ΝΚ κυττάρων (natural killer cells) και σε μείωση του αριθμού των κυκλοφορούντων λεμφοκυττάρων.

 

Ενέργεια και σωματική δραστηριότητα

 Μια επαρκής πρόσληψη βιταμινών του συμπλέγματος Β εξασφαλίζει τη βέλτιστη παραγωγή ενέργειας, την κατασκευή και την επιδιόρθωση του μυϊκού ιστού. Οι θειαμίνες, η ριβοφλαβίνη, η νιασίνη, η Β-6, το παντοθενικό οξύ και η βιοτίνη εμπλέκονται στην παραγωγή ενέργειας κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης, ενώ τα φολικά και το Β-12 απαιτούνται για την παραγωγή ερυθροκυττάρων, τη πρωτεϊνική σύνθεση και την επισκευή και συντήρηση των ιστών. Οι αθλητές μπορεί να έχουν χαμηλά αποθέματα ριβοφλαβίνης, πυριδοξίνης, φολικών και Β-12, ιδιαίτερα αν είναι χορτοφάγοι, γένους θηλυκού ή πάσχουν από διατροφικές διαταραχές